Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Saturday, February 18, 2012

hidup adalah tak terjangka.

Life is unexpected. Hidup adalah tak terjangka. Dulu, ayat ni sekadar ayat pada aku. Sekarang, aku akui kebenaran ayat ni. Kenapa?

1. Masa dulu-dulu, aku sekadar berangan nak memandu kereta. Pertama, aku takut. Kedua, aku rasa macam tak penting dan tak perlu. Ketiga, aku rasa memandu kereta di jalan raya sangat susah, terutamanya masa belajar memandu dulu dengan cikgu yang potpet-potpet kat sebelah. Bulan Januari tahun lepas, jangan kata nak memandu kereta tapi nak pegang stereng pun aku tak nak. Tapi sekarang, sehingga Febuari 2012, aku dah eksplore satu pahang, dari Kuantan sampailah ke Kuala Lipis, Muadzam dan Cameron Higland. Kuantan-Terengganu, Terengganu-Kota Bharu tu biasa je. Aku dah boleh memandu ke KL sorang diri, pergi Mid Valley walaupun sesat, pergiThe Curve pun tak ada masalah. Aku cuma nak sampaikan, setahun yang lepas, aku tak berani memandu. Tapi sekarang, aku bebas nak pergi kemana saja.

2. Setahun yang lepas jugak, Januari 2011 aku tak terfikir nak beli kereta. Aku tak pernah terfikir nak beli kereta di usia 23 tahun, dengan hasil titik peluh aku sendiri, sebab aku rasa aku tak mampu. Tapi alih-alih April 2011, TBC 5104 dah jadi milik aku. Eh, rupa-rupanya aku mampu! walaupun sekadar Myvi SE. Inilah harta pertama aku yang betul-betul mahal. Kalau orang kata aku bangga tak bertempat, katalah. Aku tetap bangga sebab dari awal beli sampai sekarang aku tak pernah dapat suntikan dana tambahan daripada mak atau abang atau kakak-kakak aku, untuk sebarang bayaran melibatkan kereta aku. Aku tak guna duit orang lain.

3. Aku tak pernah sangka yang aku akan menimba pengalaman di Giant, sebab totally different daripada bidang yang aku ambil masa belajar dulu. Tapi aku ikhlaskan hati timba ilmu dalam bidang peruncitan. Aku juga tak pernah sangka yang aku akan jadi sebahagian daripada warga kerja Pfizer, syarikat farmasi no.1 di Malaysia. Di Pfizer juga, banyak aku belajar. Melihat sisi pergaulan yang berbeza dimana 99% warga kerja merangkap sahabat sepejabat adalah bukan melayu islam. Aku keluar dari zon selesa, dan siapa kata melayu-cina-india tidak boleh bersahabat?

4. Aku juga tak pernah berangan untuk diterima menjadi salah seorang warga Nestle, syarikat pengeluar makanan terbesar di Malaysia. Masa belajar dulu, aku melihat alangkah bertuahnya kalau aku diterima bekerja dengan syarikat besar macam ni. Dan, aku tak sangka, aku ada tuah itu.

5. Dari segi pendapatan, Alhamdulillah syukur. Setahun yang lalu, aku pun tak sangka aku akan mendaki tangga gaji seperti sekarang. Bermula dengan RM1800 sahaja, gaji fresh graduate masa dengan Giant dulu, aku bersyukur walaupun gaji aku sekarang tak la sampai 5K. Untuk bermewah, mungkin belum masanya, tapi cukuplah untuk aku selesa, sambil-sambil berbakti kepada mak dan adik-adik.

Aku tak sangka, dalam masa setahun, banyak benda yang aku tak sangka, aku dapat. Ini semua bukan perancangan aku, dalam masa setahun.
Jadi, macam mana dengan setahun akan datang?
Aku rancang nak beli rumah, sekarang slow-slow survey.
Tak perlu besar, tapi cukuplah aku berpuas hati, kalau itu hasil usaha aku sendiri.

Post ini bukan untuk aku berlagak, bangga diri, menunjuk-nunjuk aku hebat dan sebagainya. Belum cukup tinggi untuk aku rasa macam tu, tapi apa yang aku ada dah cukup banyak untuk aku bersyukur. Alhamdulillah, Allah beri lebih daripada apa yang aku minta.

life is unexpectedkan?

sebab tu lah orang kata, kita merancang, Allah juga merancang. Dan sebaik-baik perancangan adalah daripada Dia.

p/s: pernah tengok drama life unexpected kat saluran Diva, 702? best..

5 comments:

mynameisYAT said...

sobsobsob.. bangga aku membacanye mi..

tamsilankendiri said...

sobsobsob, bkn untuk emosi sedih ke yat?

Ainizz Contact Lens Online Store said...

Pfizer jual cytotec? Mane nk beli?

Ainizz Contact Lens Online Store said...

Pfizer jual cytotec? Mane nk beli?

tamsilankendiri said...

usually hospital kerajaan mmg ada. kalau kat farmasi2 ubat pon myb ada. harga xpasti. blh tau utk apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...