Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Saturday, March 02, 2013

Marah ke merajuk?



Memang betul. Kadang-kadang perkara terbaik bila marah ialah jangan fikir, CUBA untuk jangan fikir. Kalau aku, aku diam. Aku tidur. Aku tak memberi respon. Aku mengelak. Aku lari. Aku asingkan diri. Sebab semasa otak tengah serabut, emosi tak stabil, marah yang amat, inilah ketikanya kita takkan kuat. Kalau bersuara tu boleh memburukkan keadaan, maka diam aku mungkin sebaik-baik jalan. Dalam keadaan tertentu, aku tunggu hingga marah hilang. Tapi dalam keadaan lain juga, aku akan diam dan takkan mengalah. Pada aku diam bukan saja untuk kembali mencari kekuatan diri, tapi diam juga adalah protest paling berkesan.

Marah dan merajuk tu pula berbeza. Marah tak semestinya berakhir dengan merajuk, tapi merajuk tu adalah lebih daripada marah. Marah ialah hamburkan semua kata-kata, luahkan rasa tak puas hati, jerit sekuatnya sampai puas. Kadang-kadang selepas marah,orang akan kembali kepada situasi normal sebab dah luahkan apa yang terbuku dihati. Kalau rasa marah tu masih belum hilang lepas meluahkan, barulah terjadinya merajuk. Merajuk pula ialah rasa yang terpendam, yang tak terluah, yang biasanya hanya untuk orang-orang istimewa yang sangat rapat (sebab kita takkan mungkin merajuk dengan stranger kan?). Rajuk aku yang paling dasyat, cuma dua kali (rasanya). Sekali dengan kawan-kawan sebilik di KMPh, dan sekali dengan Zurairah masa semua tengah serabut dengan final year project.

Eh eh, motif tiba-tiba bercerita pasal marah? Entry ni sebenarnya khas untuk seorang sahabat yang tengah merajuk. Jangan risau, sebab aku akan jadi guru kamu yang paling kejam macam mana nak buat dan bereaksi bila merajuk :) Just ignore, leave a mark to that heart, stand with your feeling and make that person know the meaning of understanding and appreciating.  Don't worry, I'm your teacher. *grin*

Bila kita merajuk dengan orang, maknanya orang tu special pada kita. Bila merajuk tu ekstrem, maknanya  orang tu saaaangat special pada kita. Jadi kepada Zeqt, Ainun, Tiehah, Zura, dan sesiapa saja  insan terpilih yang pernah aku merajuk, kalian insan istimewa untuk aku. Tapi awas , jangan sampai rajuk tu memakan diri merosakkan hubungan. Merajuk juga ada hadnya. Hurt is the accumulation of thousands angry. Trust me :)

p/s: Selamat datang March! Bulan 3 dah? aduiii..tak tahu nak rasa apa.=p

2 comments:

mynameisYAT said...

Fuhh.. Bdebar aku membacanya. Hehe

md said...

stuju!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...