Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Tuesday, August 14, 2012

Dua golongan pencinta

Orang kata, cinta itu buta. Kerana cinta, sifat manusia jadi terbahagi kepada sepuluh ribu macam ragam. Semua orang berdoa, moga-moga kita menjadi insan bertuah yang hanya perlu dan akan ada satu cinta sahaja. Biarlah cinta itu, jadi cinta teragung untuk dikenang sepanjang perjalanan hayat ini.

Aku suka untuk mengklasifikasikan golongan manusia yang berharap kepada cinta menjadi dua bahagian. Pertama golongan yang taksub pada cinta ,lantas menjadikan cinta adalah takdir hidup dia. Kedua, golongan yang menerima cinta sebagai sebagai salah satu takdir dan sedar banyak lagi takdir-takdir lain yang harus dihadapi.

Ayuh kita mulakan dengan golongan pertama. Golongan yang meletakkan cinta mengatasi segala-galanya, sehingga membiarkan cinta memandu takdir hidup mereka. Contoh paling dekat, drama Dejavu di Kinabalu. Itulah contoh, bagaimana manusia hidup seolah-olah bertuhankan cinta sampaikan sanggup mengabaikan hak kepada diri sendiri. Hak untuk makan, minum, rehat yang cukup dan yang paling penting, hak diri untuk mendapat kesihatan yang baik. Bagi individu yang agak ekstrem pada cinta, mereka percaya bahawa orang yang dicintai itulah jodohnya walau apa juga berlaku. Mereka mungkin golongan yang setia. Tapi, setia mereka itu mungkin juga mengatasi kehambaannya kepada pencipta.

Selain itu, bagi golongan ini biasanya perasaan cinta akan hadir terlebih dahulu sebelum wujudnya rasa tanggungjawab. Bukan tanggungjawab untuk menjadi kekasih tapi tanggungjawab untuk menjadi suami atau isteri sekaligus berani menjadi pencinta yang halal ke atas haknya. Pendek kata, wujudnya nafsu dahulu sebelum kesedaran memegang tanggungjawab itu muncul.

Golongan kedua, suka untuk aku katakan bahawa mereka-mereka ini lebih bersederhana dalam cinta. Mereka tidak keterlaluan mengharapkan cinta. Harapan itu ada sebab mereka tetap manusia biasa yang punya nafsu tapi nafsu itu berjaya dikawal dengan kesederhanaan yang dimiliki. Golongan ini juga tidak menjadikan cinta sebagai pemandu takdir hidup, sebaliknya berserah kepada takdir.

Rasa tanggungjawab juga mungkin akan hadir terlebih dahulu dalam diri golongan ini. Yakni, apabila mereka telah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai khalifah atau bidadari keluarga, apabila telah yakin mereka mampu menjadi pendidik generasi untuk membentuk ummah akan datang. Bersedia bukannya dari segi kemampuan material yang melampau, bukan terletak pada boleh atau tidak menyediakan sebuah banglo besar atau kereta mewah. Apabila sedar bahawa sudah sampai seru jodoh ke atasnya, dan bersedia untuk menerima tugas yang bakal dipertanggungjawabkan, maka barulah bermula perjalanan sebenar mereka untuk mencari calon cinta yang halal.

Jadi, dimana kita tergolong? Jika kita dalam golongan yang pertama, kita masih mampu mengubah diri dan berada pada golongan kedua. Dulu kita mungkin tidak matang, mencari keseronokan perasaan sehingga hidup bertuankan cinta. Meniti hari-hari kedewasaan, insyaAllah..kita akan temui apa yang sebenarnya kita cari. 

Akhir sekali, pilihlah golongan mana yang kita kehendaki tapi penghujungnya kita tetap hamba Dia Yang Esa yang tidak mampu menolak takdir bila Allah S.W.T mahukan ia terjadi. Kun fayakun..

p/s: Orang lain mood raya, tiba-tiba aku post pasal cinta? Jangan terkejut sebab aku dah jatuh cinta. Jatuh cinta pada Zali. Ya, Zali dalam drama Masihkah ada ramadhan?

2 comments:

Mar Yanie said...

hamboihh,kemain skang..zali la sgt~

zali yg mane 1 nih?? *iols blur* kih3..

tamsilankendiri said...

zali dalam drama yg aku ckp ari tu la..haha..bkn zali yg dulu, dis is a new zali.haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...