Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Tuesday, December 25, 2012

Peduli

There are only two reasons why people can hurt you.
1. You really care about them.
2. They don't really care about you
Betulkan? Maksud kat sini bukan 'hurt' yang biasa-biasa, yang lepas 5-10 minit boleh hilang, paling lama pun setengah jam. Bukan 'hurt' yang kalau seseorang tu buat sesuatu yang dasyat baru terkesan kat hati kita. Tak. Ini adalah 'hurt' yang super-duper menyakitkan walaupun puncanya sebesar zarah.

Kalau seorang kawan yang biasa-biasa je dengan kita, lupa nak ucapkan selamat hari lahir. Bukan lupa, bahkan tak tahu langsung pun bila hari lahir kita. Adakah kita akan rasa kecil hati? Jangan kata kecil hati, bahkan kita langsung tak kisah pun sebenarnya. Sebab dia adalah kawan kita, yang kita tak berapa peduli pasal dia dan kita pun tahu dia tak berapa peduli kat kita. (Peduli kat sini bukan bermakna tak ambil kisah langsung)

Kalau seorang kawan yang biasa-biasa je dengan kita balas mesej selepas seminggu kita hantar text kat dia, kita tak rasa apa-apa kan? Dan kawan tu balas dengan jawapan pendek, sekerat-sekerat. Walaupun mesej tu, 'Hai, ape khabar? Lama tak dengar cerita kau" dan dia reply " Hai, sihat. Aku busy sikit sekarang". Kenapa kita tak rasa apa-apa? sebab kedua-dua pihak, samaada kita ataupun dia tak peduli sangat kat antara satu sama lain.

Peduli kat sini bukan bermakna tak ambil kisah langsung. Tapi peduli yang aku maksudkan ialah tak melibatkan soal peribadi yang mendalam. Kita tak pernah mesej kawan biasa-biasa kita untuk tanya dia dah makan ke belum, kat mana, dengan siapa, buat apa, sihat atau tak, bla-bla-bla-bla. Sebab kita tahu, tak penting untuk kita tahu semua tu. Itu personal life masing-masing dan kalau kita tahu pun, untuk apa kan?

Tapi dengan orang yang kita betul-betul peduli, kisah jadi lain. Keadaan jadi sebaliknya bila orang yang kita peduli, kurang peduli kat kita. Dan kita mudah rasa berjauh hati dengan orang yang kita peduli."Hai, kat mane ni? Buat apa?" kemudian 2 jam lepas tu baru dapat reply " Hai, kat rumah. Tido". Confirm hati rasa macam ada luka sikit kan? sebab macam orang di pihak sana tak berapa minat nak reply mesej kita, sebab tu la reply lambat dan pendek.

Contoh lain, ucap birthday lewat sehari atau pergi mana-mana tak beritahu. Kalau ikutkan hukum dan logik akal, memang tak perlu pun nak berkecil hati sebab birthday is just like the other normal day and every people have their own rights where to go and when. Tapi hukum perasaan menidakkan hukum logik tersebut. Kerana tu lah, perkara sekecil zarah macam ni pun boleh menyebabkan pihak yang satu lagi rasa 'hurt'.

Pada aku, kebanyakan kes 'hurt' ni disebabkan oleh alasan yang pertama yakni terlalu peduli dan cakna pada seseorang. Jadi untuk mengelakkan kita rasa sakit, apa kata ubah diri untuk tak terlalu ambil berat dan berharap pada pihak yang satu lagi. Berkawan dan berhubung seadanya. Bila kita tak terlalu ambil berat ke atas seseorang, maka kita takkan mudah terasa hati bila dia pun abaikan kita. Boleh? Kita peduli, biar yang bertempat.

p/s: Yat, dah tahu ke makna cakna?

I pretend that I don't care, but it makes me miss U more. Eh?

3 comments:

mynameisYAT said...

Ehem ehem ehem. Cuba lah kau menjadi orang yg 'kurang peduli' tu. Bole ke x.. Aku tak bole! Good luck!

Mar Yanie said...

Thankss..sbb menyuarakan perasaan hati aku ni. aku mmg nak post benda camni tapi tak tawu mana nak start..

Be positive!

tamsilankendiri said...

yat: ape ni, mngalah sbelum berjuang.
yanie: aku ade 6th senses, tau ape ade dlm hati mu.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...