Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Wednesday, July 24, 2013

Kamu, Ramadhan.

Seperti putaran bumi
yang tak pernah gagal mengelilingi mentari
demi sejalur cahaya memberi bakti
menyinari nafas manusiawi
begitulah datangnya kamu
tanpa cepat atau lewat
walau sedetik mahupun sesaat.

Hadir kamu kali ni. Hadir lagi. Menepati janji
Kamu mungkin sama pada mereka
tapi kamu kali ini berbeza untuk aku
dulu kamu datang kami sambut bahagia
kini bahagia itu berselang walang duka

Kamu,
hadir saat aku terasa kehilangan (kamu ada gantinya)
datang saat aku terduduk seketika (kamu kuatkan aku bangkit semula)
mampir saat aku menangis hiba (kamu berikan aku senyuman ceria)
kamu muncul saat aku didatangi cubaan kehidupan
dan aku tahu kamu tiupkan semangat juang untuk bertahan

Kamu akan tetap setia, cuma aku yang terkadang leka
tetap akan datang seperti sekarang dan sebelumnya
tetap memberi cahaya pada yang mengharap bahagia
dan semoga kamu terus sebarkan kuat semangat jiwa
untuk aku, untuk mereka.

Kamu, bulan kerinduan
Ramadhan penuh kemulian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...