Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Monday, September 23, 2019

Annona Squamosa (buah nona) yang manis

Annona squamosa yang manis.
Bangun pagi tadi, tengok ada satu plastik buah-buahan. Ada rambutan, duku, dokong dan yang paling menarik perhatian saya ialah sebiji buah berwarna merah gelap, sudah masak ranum dan hampir terlerai isinya.
Buah nona!
Saya pernah melihat buah nona di pokoknya semasa kanak-kanak dulu, sekali itu sahaja. Lepas tu saya hanya melihat buah nona di dalam gambar. Saya juga hanya mengenali nona berwarna hijau, dan ini pertama kali saya melihat buah nona berwarna merah gelap. Adakah buah nona memang mempunyai dua jenis warna berbeza?
Isi buah nona atau bahasa saintifiknya Annona squamosa, dari segi rasa hampir menyerupai buah durian belanda. Isinya berwarna putih krim, agak manis, terdapat biji seperti biji labu di dalam isi tersebut dan tidak berbau (merujuk kepada buah nona yang saya dapat tadi).
Saiznya sebesar tapak tangan, berbentuk agak bulat dan permukaannya seperti berbatu-batu, tidak ‘berduri’ seperti durian belanda. Kerana sudah masak ranum, saya tidak perlu memotongnya. Sebaliknya hanya menarik kulit berbatu satu demi satu dan isi buah melekat pada kulit tersebut. Sedap!
Harga di pasaran agak mahal, mencecah rm20-25/kg. Siapa di kalangan kalian yang turut menggemari buah anonna ini?
Jujurnya saya sendiri tertanya-tanya pernahkan saya memakan buah nona sebelum ini kerana saya benar-benar terlupa bagaimana rasanya. Terima kasih kepada jiran yang baik hati. Akhirnya hari ni saya dapat memegang dan melihat buat nona dengan lebih dekat, dan merasainya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...