Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Monday, September 23, 2019

Scone, sejarah dan tempat untuk didapati


Scones, sejenis pastri yang dikatakan berasal dari Scotland dan dimakan pada musim sejuk disana. Nama scone diperolehi daripada nama tempat Stone of Destiny (scone), tempat dimana raja mereka ditabalkan. Ada juga versi lain yang mengatakan scone berasal dari perkataan ‘scoonbrot’ yang bermaksud roti cantik (beautiful bread).

Scone jugak dikenali sebagai roti segera (quick bread) oleh orang Scotland kerana tidak menggunakan yis. Teksturnya lembut dan sedikit relai. Pada asalnya, scone dibuat menggunakan oat, dan berbentuk bulat leper sebesar pinggan bersaiz sederhana. Kemudiannya scones tersebut dipotong segitiga untuk dihidangkan.

Pastri ini menjadi terkenal di England apabila pada suatu petang, the Dutchess of Bredford, Lady Anna (1788-1861) meminta pelayannya membawakan teh dan roti manis untuk hidangan petang. Salah satu roti manis yang dibawa ialah scone dan Lady Anna sangat menyukai sehingga memesan hidangan scone setiap petang. Sejak daripada itu, scone menjadi hidangan tradisi untuk minum petang di England.

Scone dimakan panas-panas dengan cream atau mentega dan jem, dalam suasana sejuk. Sekarang, pembuatan scone telah divariasikan dan berbeza disetiap negara.

Pertama kali saya makan scone, di Bharat Tea Cameron Highland 5 tahun yang lalu. Pertama kali makan saya tak menyukainya kerana rasa ketika itu macam kek bantat yang tak masak. Kemudian, saya makan lagi pada tahun lepas dan mula menggemarinya.

Cara makan yang sepatutnya ialah dengan menghiris/membelah/memotong (tak jumpa perkataan yang sesuai) scone tersebut ditengah dan menyapu jem serta mentega dan krim pada hirisan tersebut. Lepas tu cantumkan balik scone tu dan makan. Macam makan roti sapu jem, kapit dua lepas tu ngap. Tapi saya lebih suka memotong kecil dan barulah menyapu jem+krim+butter pada potongan kecil tersebut.

Solahuddin dan Zinnirah panggil scone ni ‘kek’. Solahuddin nak makan kek dengan ‘cicah’ merah sahaja iaitu jem strawberry, dan Ziinirah nak makan kek ni dengan ‘cicah’ putih sahaja iaitu krim.

Minum pula dengan teh panas earl grey kegemaran saya dan suami, memang terasa keenakannya. Jika di Cameron Highland, scone yang agak terkenall sekarang ialah di KHM strawberry di Taman Sedia. Pemilik dan pekerjanya ialah bumiputera melayu. Suasan cafenya juga cantik, dikelilingi dengan pokok strawberry,

Selain itu, saya pernah menikmati scone dia Yz Agrofarm. Kebuh dan cafe juga milik melayu bumiputera, Scone nya agak besar dan lembut. Cuma sayangnya sewaktu kunjungan saya itu, jem strawberry yang dihidangkan bersama scone ialah jem komersial dari supermarket, bukannya homemade.

Dimana lagi agaknya boleh dapatkan scone selain daripada di Cameron Highland?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...