Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Saturday, October 25, 2008

13 tahun? dunia memang dah maju..


klik di sini

dah klik link tersebut??klu belum, luang2kan masa utk klik dan bacalah dulu, berita yg pada aku memang mncabar kesabaran..klu xboleh klik, baca la paper metro bertarikh 23 oktober 2008..berita muka depan nii..klu dah klik dan dah baca, teruskan pembacaan anda disini..sedih kan??usianya baru 13 tahun!!! dunia skrg mmg dah nak terbalik.. usia 10 tahun sudah berkawan dgn pemuda berusia 24 tahun, mungkin pada sesetengah orang itu perkara biasa.tapi, pada aku, remaja yang dibesarkan di kampung, pergaulan itu agak pelik! seusia 12@ 12 tahun, kwn2 aku hnyalah yg sebaya umurnya..apabila meningkat ke usia 20 tahun skrg, barulah aku meluaskan pergaulan dgn org2 yg lebih matang..


back to the topic..apa komen anda? agak2nya berapa ramaikah manusia yg terfikir apabila baca berita tersebut??paling kurang pun, kita cuma akan dgr org kata, zaman dah berubah..dunia dah maju...kan? bukan niat aku untuk menyalahkan remaja perempuan tersebut, bukan niat aku jugak nak menuding jari pada sesiapa..cukup lah aku jadikan berita2 ini sebagai pendinding untuk diri aku, dan utk aku mampu mengingatka org lain.. gelap masa depan remaja tersebut ibarat gelapnya perjalanan kehidupan yg telah dia lalui..mujurlah terbit keinsafan di hati, moga2 benih penyesalan itu akan terus bercambah dan menyubur..harapan aku, moga2 penyesalan itu bukanlah penyesalan sementara..
di usia 13 tahun, usia sepatutnya seorang kanak2 yg baru menginjak ke alam remaja menimba ilmu..bukan ilmu di bidang akademik semata, tapi juga ilmu kehidupan..nyata remaja ini sudah terlebih awal belajar, malangnya pelajaran kehidupan yg diperolehi adalah ilmu gelap dan kelam!..mungkin dalam kes remaja ini, institusi kekeluargaan yg menjadi punca..

tapi semenjak dua menjak ini, kes pembuangan bayi dan gadis(masih kanak2 sebenarnya) hilang(lari dari rumah sebenarnya) semakin rancak dilaporkan akhbar...apa yg aku pelik, ade drpadanya datang drpd keluarga yg alim, bapanya imam dan haji, ibunya hajjah! dlm situasi ini, siapa puncanya?? pada aku, inilah akibatnya andai iman dan akal ditolak ketepi, sebaliknya dibiarkan nafsu merajai diri....kes pembuangna bayi juga kembali hangat, setiap hari lebih drpd 3 bayi@mayat bayi ditemui..x kira bandar @ desa..xkira kampung@ felda..xkita pekerja kilang@ pelajar universitu...sumenya terlibat!..

apabila lahirnya ramai anak2 tanpa bapa, maka itulah salah satu tanda kiamat~ aku terlupa mana aku dapat info ni, klu xsilap dari majalah mastika sewaktu majalah ini membawa isu anak haram....dunia ni memang dah tuakan? dunia jgk agakna dah xlarat nak menangung segala kemaksiatan dan dosa ciptaan manusia..sebab tu lah bencana alam kian kerap berlaku skrg..back to the topic, bila melihat senario skrg, mmg asas iman dan akidah umat islam semakin tipiskan??

takut??memang takut..takut andai satu hari nnti aku juga akn menjadi mangsa kepada kehidupan..takut andai satu hari nnti akal aku terbatas, takut andai satu hari nnti jahitan iman aku terkoyak.

Tapi, berbicara soal akidah memang xakan abiskan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...