Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Saturday, October 25, 2008

namun ku punya hati ~ catatan lawatan PERNIM



Artis : REVOLVERS

Lagu : Namun Ku Punya Hati

Senyumku tak seghairah,
Gerak gaya tidak selincah,
Mataku tak seayu,
Kicau burung pun tak semerdu,
Namun ku punya hati,
Juga gayaku perasaan,
Hidupku yang sebegini,

Kadar waktu diizin Tuhan,
Tidakku minta,
Lahir ke dunia,
Tidakku duga,
Cacat begini,
Bukanku pinta,
Kasih dan sayang,
Bukan ku rayu bantu simpati,
Maafkan wahai teman,
Ku menumpang di sudut dunia,

Mencari ketenangan,

Sampai masa ku pergi jua..

­

..semalam, 18hb oktober, aku n beberapa org kawan lagi ke persatuan kebajikan anak HIV/AIDS Nurul Iman Malaysia (PERNIM)..pengasasnya seorang wanita tabah yang penuh sifat keibuan..telah mempunyai 7 orang anak kandung, tapi kerana rasa tanggungjawab, puan norlina Alawi sanggup mengambil dan membela hampir 50orang anak-anak bernasib malang tersebut..

sangat tersentuh melihat gelagat kanak kanak tersebut..muka mereka sangat2 ceria seolah2 tiada masalah dan kesakitan pun yang membelenggu kehidupan diorg..sedangkan penyakit yang diorang tanggung tu memungkinkan mereka untuk berada di muka bumi ini dalam masa yang singkat..mungkin esok, mungkin lusa atau mungkin juga saat ini, mereka di jemput untuk pergi… mereka anak2 yang tidak berdosa, mereka anak2 kecil yg langsung tak mengerti rencah kehidupan dunia, mereka xpernah tahu sepak terajang duniawi..

Mereka ah anak2 yang terpaksa menangung kesan dan akibat daripada dosa keterlanjuran dan kebodohan ibu bapa mereka! mereka tiada salahnya.. diwajah anak2 itu, terpancar akan kegembiran, bergurau senda sesama mereka..tulus suci bersih wajah anak2 tersebut benar2 menyetuh perasaan sebenarnya..sebak rasa dada apabila melihat mereka bermain sesama sendiri, malah dgn ramahnya mereka menegur kami..mungkin keadaan hidup menjadikan mereka mesra walau dgn orang yg pertama kali mereka kenali..mungkin inilah juga cara mereka meraih kasih sayang setelah dibuang keluarga..dalam usia 7 atau 8 tahun, apa yg mereka mengerti??

Angelina, atau Nur Angelina..berusia 9tahun..cukup ramah menegur aku dan kawan2..bercerita tentang rakan2nya di PERNIM..bercerita tentang puan norlina yang dipanggil mama dan suaminya yg dipanggil papa oleh anak2 PERNIM.. bercerita akan kisahnya yang baru setahun menjadi ahli keluarga PERNIM..lincah tangan menguruskan ‘adiknya’ seorang anak PERNIM yg aku kira usianya kurg setahun….dimandikan adik itu yg digelar comot oleh ahli-ahli PERNIM, sabar melayan karenah comot yang menangis entah kenapa..kemudian menggosok baju comot yang sedikit basah, memakaikan baju utk comot..rasa sgt terharu melihat situasi tersebut, seorg kanak2 berusia 9 tahun sgt mahir menguruskan seorang adik yg bukan dr darah dagingnya..tapi ukhwah di antara mereka lebih drpd adik beradik yg sebenar!..dalam realiti kehidupn sebenar skrg, aku kira jarang aku jumpa seorg kakak atau abg yg baru berusia 9 tahun menguruskan adiknya dgn mahir tanpa bantuan org dewasa..aku terfikir, bentuk kehidupan mereka yg dibuang keluarga sendiri menjadikan mereka lebih matang dan menghargai antara satu sama lain..


Seterusnya comot, seorang kanak2 lelaki..berusia kurang drpd 1tahun..sgt2 pndai dan cerdik, mudah mesra, mudah utk didukung..baru pndai utk menuturkan sepatah dua kata dlm bahasanya yg pelat..meminta kami membawanya menaiki bas apabila dia melihat bas yg diparking di luar..gelagatnya membuatkan kami tergelak sesama sendiri..pandai mengajuk apa yg kami katakan..melambai dan menyebut perkataan bye2.. sekali pndang, dia umpama kanak2 lain..yg membesar dgn sempurna..tapi siapa sangka di dalam tubuhnya mugkin ade virus HIV yg belum ditemui penawarnya?? telatah comot memang menghiburkan..


seterusnya taufik, kanak2 lelaki berusia 10 bulan..baru pandai bertatih..agak tembam..juga mudah didekati, mudah didukung, tapi agak ligat menghulurkan langkah apabila berkesempatan, maklumlah kata orang baru dapat kaki ..bila melihat lensa kamera dihalakan kearahnya, mudah utk taufik mengukir senyuman walaupun sedan menangis ketika itu!!berasal dari dungun terengganu..sempat juga aku berkenalan dengan ibu si taufik, seorang wanita muda yg aku anggarkan berusia awal 20an mungkin..sayangnya aku tidak punya keberanian untuk bertanya akan kisah hidupnya..satu isu yg cukup sensitif untuk aku bangkitkan saat itu rasanya..melihat dari raut wajah si ibu, seolah dia tidak menderita penyakit tersebut..moga2 gambaran wajahnya benar..dan moga2 taufik juga terselamat dari ancaman virus kejam itu..


arif pula, seorang kanak2 lelaki berusia 8 tahun..juga tembam dan bulat seperti taufik! gelagatnya yang suka mengusik rakan2 dan keletah nakal nya sehingga menaikkan api kemarahan rakan2, juga menjadi tumpuan aku..arif juga seperti kanak2 yg lain, sgt riang..petah menjawab apabila di marahi dan wajahnya yg tenang menarik perhatian aku..riang gembiranya seolah2 kehidupan yang dijalaninya normal seperti kanak2 lain di luar sana..tawanya, mimik mukanya sukar untuk dilupakan, kerana wajah itu terlalu jernih pada aku..bertuanhya anak2 ini kerana diambil dan dilatih menjadi satu keluarga yang besar..


tubuh kecil mereka terpaksa menanggung kesakitan akibat ceteknya akal manusia hari ini..mujurlah ada insan berjiwa mulia seperti puan norlina alawi yg sanggup berkorban untuk membela nasib mereka..keprihatinan dan naluri seorang ibu membela nasib anak2 yang dipaut daripada tebing gelap dan usang dari pndangan insan..tebing yang belum tentu manusia singgah, perhati, teliti dan memikul tanggunjawab untuk digalas..tanggungjawab yang entah bila ada penghujungnya..menurut puan norlina yg selesa dipanggil mama, hasratnya cuma 1, andai panjang umur anak2 tersebut, beliau ingin sekali melihat anak2 PERNIM terbang jauh meniti awan..mencipta kejayaan dan tidak menjadikan kekurangan diri sebagai alasan..


kenangan bersama anak2 PERNIM akan terus mekar di lubuk sanubari..kerana mereka sebenarnya telah mengajar aku sesuatu yg berharga..mereka telah menunjukkan bukti untuk menjadikan pemikir..mereka seolah2 berkata, inilah akibat jika membiarkan nafsu merajai diri! gaya hidup dan pergaulan bebas memungkinkan semua ini terjadi…terasa ingin aku menyeru kepada semua, lihat lah dunia..kesan dan akibat yg kalian tinggalkan akibat kecetakan akal! bukan salah akal yg cetek kerana kurniaan akal kita sama sempurnanya..tapi salahkan diri sendiri yg mencetekkan pemikiran akal..


~sehari berlalu, masih terbayang akan wajah2 suci lagi ikhlas anak2 PERNIM tersebut.. wajah2 bersih penuh ceria bersama pandangan mata yg tidak pernah menipu..masih terbayang senyuman taufik yg penuh mulus, lambaian dan tutur kata pelat si comot, reaksi nakal si arif dan wajah ramah lagi penyayang si nur angelina pastinya..wajah riang dan rajuk mereka sentiasa membayangi ruan mata ini..


ya ALLAH..kau berkatilah kehidupan mereka..sesungguhnya bersih wajah mereka ibarat bersihnya hati mereka..tiada calar yg harus mendepani kehidupan mendatang mereka…andai umur mereka panjang, usah kau biarkan mereka terus di ketepikan..usah biarkan mereka terus menjadi mangsa menangung dosa yg tdk mereka lakukan..andai perjalanan kehidupan mereka bakal terhenti sebelum sempat mereka menjadi manusia pemikir, usah kau biarkan kesakitan terus membelenggu tubuh2 kecil yang tidak mengerti apa2 itu.


sesungguhnya bukan mereka pinta lahir ke dunia, bukan mereka pinta juga begitu perjalanan dan liku2 kehidupan yg harus dijalani…mereka anak2 kecil yg x bersalah!! mereka perlukan kasih dan manja drpd kita..mereka perlukan bantu dan simpati utk meneruskan hidup ini..sejenak aku berfikir, itu anak2 PERNIM..yg terbela nasibnya..sekurang2nya mereka terpelihara…bagaimana kanak2 lain?yg xpunya peluang seperti diorang..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...