Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Wednesday, September 30, 2009

salam lebaran

salam...
salam lebaran dan salam 1 malaysia (sbb sana sini orang dok sebab salam 1 malaysia je). sedar tak sedar, dah hampir 9bulan aku tak menjenguk blog ni rupanya. 1 tempoh yang agak lama dan dalam tempoh tu, macam macam yang dah berlaku.

sebelum terlupa, salam lebaran buat semua walaupun dah terlewat hampir 2 minggu..hehe biasalah, aku memang suka wish lambat2..bestkan raya? pada aku, tak ada benda dalam dunia ni yang lagi best melainkan 1 waktu dimana kita boleh berkumpul dengan semua adik beradik kita. for those that come from the small family, korang munking tak rasa sangat kot. tapi, pada aku yang datang dari keluarga yang besar (anak ke-7 daripada 10 org adik beradik), perhimpunan antara kami adalah 1 nikmat. bila kami berkumpul, macam2 cerita zaman kecil2 dulu yang terkeluar. orang tu kena rotan dengan mak la, orang ni degil la, orang tu kena denda la, kena marah la..macam2..

daripada 10 orang adik beradik, just adik bongsu aku je yang stay kat rumah and temankan mak. orang lain masing2 dah berumah tangga dan duduk asrama, masing masing ada kehidupan sendiri. boleh dikatakan, untuk kami berkumpul 10 orang serentak, dalam satu masa kat rumah mak tu adalah perkara yang sangat2 sukar..(dalam 5 6 tahun, adalah sekali dua) . abang long selalu cakap kat aku, bila adik adik dia semua dah besar, dia rasa sedih sangat. sebab, susah sangat dia nk jumpa dengan adik adik dia sekaligus. tambah lagi, bila adik adik dah berkahwin dan membina keluarga sendiri, makin susah untuk mengatur masa. betul kata abang long, semakin kita meniti alam kedewasaan, semakin kita cuba membina kehidupan kita sendiri, semakin itulah kita akan semakin jauh daripada adik beradik. justeru, hanya orang orang yang sedar tentang hakikat ni je yang akan berbuat sesuatu.

apabila dah berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri, sekaligus kita akan sibuk menguruskan institusi kekeluargaan kita yang baru nak betatih, sibuk menguruskan kerjaya dan pelbagai lagi hal dalam kehidupan seharian. tanyalah pada diri sendiri, rindu atau tidak pada zaman kanak2 dahulu? terpulang la apa jawapan kalian, tapi pada aku, zaman kanak2 adalah momen terindah aku! waktu itu, sahabat aku adalah adik beradik aku, dan mereka juga lah musuh aku.
sedih mengenangkan akak aku yang bakal melangsungkan perkahwinan tidak lama lagi. selepas ni, dia dah jadi milik orang, dia bukan lagi milik kami sahaja. tapi, aku juga gembira. kerana, dia melalui fasa kehidupan dengan normalnya. dari seorang kanak2, mebesar menjadi gadis remaja, menceburi alam kerjaya dan seterusnya membina keluarga sendiri. sesungguhnya, inilah putaran kehidupan dan setiap dari kita akan melalui fasa yang sama( jika dipanjangkan umur dan ada jodoh).

berbicara mengenai putaran kehidupan, memang mengasyikkan. tapi sebenarnya, cerita putaran kehidupan tidak akan pernah mempunya penghujung. kerana, selagi kehidupan itu mempunyai hati, selagi itulah cerita-cerita baru akan terus muncul di setiap helaian perjalanan kita. kekeluargaan, percintaan, persahabatan, alam persekolahan, hati dan perasaan..semuanya cerita kehidupan. entahlah, kadang2 aku sendiri keliru dengan kehidupan.

walau apa pun, aku tetap mendoakan kebahagiaan kami sekeluarga. walau jarang kami bertemu mata, tapi hati kami tetap terikat bersama kerana darah yang mengalir dalam tubuh kami adalah dari ibu dan bapa yang sama. setiap denyut nadi dan degup jantung kami, tak pernah padam akan ikatan antara satu sama lain. untuk kembali kepada memori zaman kanak-kanak, itu adalah mustahil. kerana, hidup perlu diteruskan. biarlah memori itu menjadi pengubat apabila rindu menjelma...

Tuesday, January 20, 2009

cerita taun baru yg dh terlewat?

salam...

alhamdulillah selepas sekian lama, aku kembali menjenguk blog ni..sepanjang november 2008 sehinggalah januari 2009, banyak peristiwa dan aktiviti yang telah mengisi masa2 aku sebenarnya..paling aku xlupa, salah sorg sahabat aku fahmi@moky kehilangan ayah tersayang pada 14 nov yang lalu. satu cabaran dan dugaan yang berat buat moky, apabila menerima berita tersebut di saat2 kami sedang menghadapi peperiksaan akhir subjek separation protein in industry. tapi, alhamdulillah jgk, result moky membanggakan..dengar2 kata dapat dean list lagi..takziah buat moky..tapi sebenarnya moky tetap bertuah, coz moky ada masa 20tahun sepanjang idup dia atas muka bumi ni untuk merasa kasih syg seorang ayah..berbanding dgn aku, aku juz sempat menatap abah aku selama 12tahun je sepanjang idup aku,beberapa hari be4 aku menghadapi peperiksaan upsr..tapi aku tetap bertuah krn berbanding adik aku yg bongsu, adik aku juz dapat rasa kasih abah smpai umur dia 7taun jer..rindu aku pada abah memang xterkira, dalam masa 12 tahun byk mana lah sgt kenangan antara kami?tapi aku ttp bersyukur krn sekurang2nya aku tetap ade kenangan dgn abah..aku,adik aku,moky n mereka yg kehilangan ayah diusia muda ttp bertuah kerana kami ade ayah n smpat menatap wajah ayah! kami tetap bertuah berbanding ramai kanak2 sekarang yg xpernah kenal sape ayah dan ibu mereka..

selepas abes final,aku stay kat hostel hampir sebulan jugak..pertamanya kena settlekan program kursus kepimpinan asas 2008 bermula 20-30 Nov 2008, satu program utk memilih bakat-bakat baru untuk dipilih sebagai pemimpin kolej. Bertempat di kolej dan Cameron Highland, program ni meluaskan lagi pergaulan aku..dan yang penting,walaupun barisan ajk n fasi ditugaskan utk membentuk mereka, kami sendiri belajar dari mereka..dalam kesibukan kem tersebut, hubungan sesama jkm dan mantan jkm semakin rapat..sedih mengenangkan menjelang 1 Jan 2009,aku dan kawan2 bkn lagi JKM KRP..sedih sebab JKM mengajar aku byk benda, mengajar aku erti ukhwah dalam organisasi..daripada tak tau apa-apa pasal program, sekarang aku yakin utk wat program sendiri..sbb jadi JKM jgk la aku kenal ramai org dan aku jumpa pelbagai ragam.

Sekarang, kepimpinan baru JKM KRP 09 dah pun terbentuk. Harapan aku, moga organisasi baru ni mampu menjaga KRP sebaik mungkin..

seterusnya, pada 9-11dis 2009 aku mengendalikan program dibawah fakulti dengan tanggungjawab sebagai ketua unit protokol. Tugas utama aku, handle dinner yang turut dihadiri oleh isteri Naib canselor, Datin DR. Zainah bt Mokhtar..tujuan utama kami adalah untuk meraikan anak2 PERNIM melalui program Jelajah Kasih Malaysia mereka.

Aku rindu pada Arif, kanak2 PERNIM yang dibawah jagaan aku spanjang 2 hari mereka di UTM. Sangat2 manja dan mudah didekati. Takkan lupa keletah dia yg nak main game kat pusat game, kemudian merajuk sebab bawak dia keluar. Tapi apalah budak yang umur staun lebih tu tau...abis je PERNIM aku balik n abiskan masa cuti kat umah main dgn anak2 sedara..

dan skrg, aku bkn lagi JKM! tapi aku ttp diberi kepercayaan utk uruskan program kolej bsama2 JKM baru..

~bukan menggantang asap,mengukir langit sebaliknya gema dan laungan semangat, semakin berisi menampakkan jeriji yg tajam~

Wednesday, November 05, 2008

ada apa dengan ilmu?


Musim peperiksaan menjelang lagi..urghh, agak tension sebab banyak benda nak cover..Tapi, sama ada suka atau tidak, terpaksa atau pasrah, selagi bergelar pelajar inilah rutin kehidupan kita..Kenapa perlunya menuntut ilmu sebenarnya? Pada pendapat golongan cerdik pandai, mudah.. ilmu,untuk mengelakkan sesorang itu terjebak dgn gejala moral.

Anda tahu apa itu dekadensi? kamus dewan bahasa dan pustaka mentakrifkan dekadensi sebagai kemerosotan nilai dan kemunduran berbanding dengan keadaan yang sebelumnya( kepada sesapa yg ambik subjek islamic and current issue, sure tahu benda ni)..moral pula merujuk kepada ajaran atau pegangan berkaitan buruk baik sesuatu perbuatan.

Prof. Dr Yusof al-Qaradawi berkata, jika masyarakat hendak melihat generasi yang bakal terbentuk pada masa hadapan, maka lihatlah generasi muda pada masa kini. Ini kerana generasi muda yang unggul ialah mereka yang sihat dan kuat tubuh badannya, kukuh moralnya, BERKEMBANG LUAS PEMIKIRANNYA, mampu berdikari, kua beragama,menjaga waktunya, tersusun rapi urusannya dan berguna kepada masyarakat.

Sekadar perkongsian, beberapa langkah yang dilihat mampu diambil untuk melahirkan generasi muda unggul yang berdaya saing serta menepati 8 ciri-ciri yang telah digariskan oleh prof. Dr. Yusof al-Qaradawi ialah:

1. Penerapan dan pengamalan ajaran agama
Ini kerana anak2 adalah ibarat kain putih. hitam, kelabu atau berserinya kain tersebut terpulanglah kepada ibu bapa dan generasi dewasa untuk melakarkan wajah2 dunia terhadap kain putih tersebut. jika pencorakan tersebut dilakukan dgn hati yg ikhlas dan kena pada caranya, maka kain putih tersebut akan menjadi pelindung kepada masyarakat satu masa nanti.

2. Pemimpin yang berkualiti
Pemimpin adalah tangan yang berfungsi untuk membina dan mencorakkan jatuh bangun dan tinggi rendahnya sesebuah negara. harus diingatkan, pemimpin itu ibaratnya sebelah kaki telah berada di nera dan sebelah lagi telah berada di syurga. sedikit kesilapan dalam perlaksanaan tanggungjawab, padah akibatnya.

3. Pegukuhan institusi kekeluargaan

Hadis rasulullah yang bermaksud, 'jadikanlah 7 tahun pertama anak-anak sebagai mainan, didik mereka pada 7 tahun kedua(7-14) dan berkawanlah dengan mereka pada 7 tahun ketiga (14-21)


4.Sistem pendidikan yang berkesan
Saidina Ali r.a menegaskan bahawa ilmu itu lebih baik dari harta. ilmu itu menjaga manakala harta terjaga. ilmu itu menghukum manakala harta terhukum. ilmu itu bertambah apabila diberikan, harta pula kian berkurang apabila dibelanjakan.(al- Ghazali 1939:53)

Iman al-Ghazali merakamkan pandangna Ibnul Mubarak yang tidak memasukkan manusia berilmu dalam golongan manusia, kerana ciri yang membezakan manusia dengan haiwan hanyalah ilmu. mulianya manusia kerana ilmu. hebatnya manusia kerana ilmu dan lebihnya manusia kerana ilmu. tidaklah disebabkan kerana kekuatan dirinya kerana unta itu lebih kuat. bukan juga kerana besarnya kerana gajah itu lebih besar. bukan juga kerana beraninya kerana binatang buas lebih berani. bukan kerana banyak makannya kerana kerbau itu lebih besar perutnya. bukan kerana kekerapan dan kekuatan persetubuhannya kerana burung pipit yang kecil itu lebih kuat bersetubuh.

Lantaran pentingnya ilmu, maka kewajipan mencari dan menyebarkan ilmu itu adalah tanggungjawab bagi semua orang.tanggungjawab bagi setiap lelaki dan setiap perempuan, tanggungjawab bagi setiap yang dewasa dan tanggungjawab bagi setiap yang berakal. Al-Ghazali mengingatkan mereka yang berilmu tanpa beramal ibarat batu pengasah yang boleh menajamkan sesuatu sedangkan diri sendiri tumpul. Seperti sebatang jarum yg boleh menjait pakaian untuk menutup aurat orang, sedangkan iri sendiri telanjang. laksana sumbu pelita, menerangi orang lain sedangkan diri sendiri azab tersiksa.

Seorang ilmuan itu seharusnya seperti kasturi. wangi, dan sekaligus mewangikan. seperti matahari. terang dan sekaligus menerangi.

Sejarah peradaban dunia telah memberitahu kepada kita bagaimana jungjungan mulia kita, Nabi Muhammad S.A.W mengutamakan ilmu dan penghayatan. dalam peperangan Badar, baginda menetapkan tawanan perang untuk mengajar anak-anak orang islam menulis dan membaca sebagai syarat pembebasan.

Sesungguhnya, bahaya kejahilan itu dilihat lebih besar daripada bahaya peperangan. mencari ilmu dan membudayakannya adalah dua perkara yang sama kepentingannya. matlamat ke arah budaya ilmu ialah melahirkan masyarakat yang cintakan ilmu dan kebenaran serta meletakkan ilmu pada aras yang tertinggi dalam hirerki kehidupan.

Jadi, begitulah jawapannya kenapa pentingnya kita menuntut ilmu.
jaga hati, jaga diri, jaga peribadi
tutup nafsu, tahan godaan
insyaAllah berkat perjalanan kehidupan..

Thursday, October 30, 2008

257, 411 bayi tiada nama bapa

257,411 bayi tiada nama bapa

Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my



DEWAN Rakyat semalam diberitahu, sebanyak 257,411 sijil kelahiran yang didaftarkan melalui Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tidak dicatatkan nama bapa sejak 2000 hingga Julai lalu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, berkata pendaftar tidak boleh mencatatkan nama bapa pada sijil kelahiran bagi anak tidak sah taraf iaitu anak luar nikah, kecuali atas permintaan bersama ibu dan orang yang mengaku dirinya sebagai bapa, selaras peruntukan Seksyen 13 Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 atau Akta 299.

“Bagaimanapun, di bawah peruntukan Seksyen 28 Akta 299, pendaftar berhak mendapatkan maklumat sebaik mungkin berkenaan ibu dan bapa yang sah bagi setiap kelahiran yang hendak didaftarkan.

“Ini bermakna pihak pendaftar boleh membuat siasatan bagi mendapat maklumat yang sahih bagi tujuan pendaftaran ke atas setiap kelahiran,” katanya di Dewan Rakyat, semalam.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan R Sivarasa (PKR-Subang) yang inginkan penjelasan sama ada JPN mengarahkan untuk tidak mendaftarkan nama bapa pada sijil kelahiran sekiranya anak itu dianggap anak luar nikah.
(petikan harian metro)
------------------------------------------------------------------

257, 411..satu angka yg cukup tinggi dalam masa 8tahun!...ini angka bagi kes si lelaki tak nak mengaku, agak-agaknya kalau di hitung dengan kes bayi yang didaftarkan ada nama bapak, tapi sebenarnya dia anak luar nikah, berapa ya?

inilah
lambang dunia yang semakin maju.
lambang malaysia negara merdeka
lambang tanah melayu yang berdaulat
lambang anak2 melayu yang smakin layu
semakin kuyu!

Wednesday, October 29, 2008

fadilah lagi..


Fadilah berjaya di bawa pulang tanpa sebarang denda. Moga-moga Fadilah mengambil iktibar dari kejadian ni. Bbukan sahaja Fadilah, tapi harapnya semua gadis menjadikan kisah ini sebagai tauladan. Jgn butakan mata kerana cinta, jgn pendekkan akal kerana nafsu!


klik di sini
klik di sini

Terbaru dlm metro..salah satu lagi kisah yg boleh dijadikan iktibar. Inilah yg dikatakan sudah terhantuk baru nak terngadah. Jadi, untuk kesekian kalinya aku menyeru, berfikir sebelum membuat keputusan yang boleh merubah dan memberi kesan kepada seluruh kehidupan. Kalau kehidupan kita je tak apa, tapi melibatkan maruah dan perasaan keluarga. Jadi, jangan la buat kerja yang menyusahkan mak bapak dan famili di belakang hari!

kata orang.. kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah membawa bahagia, tapi kasihnya anak(kita la ni) setakat mana?? kasih kekasih, membawa bencana!

klik di sini

seterusnya klik di sini,

lelaki itu menjadi tak gentleman kerana murahnya maruah anak gadis kita. Betul tak? tapi tegarkah hubungan suami isteri mereka dipisahkan sedangkan Fadilah dah sah menjadi isteri orang?

terlajak perahu boleh diundur,
terlajak kata badan binasa
terlajak laku??
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...