Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Friday, November 16, 2012

Mencari hikmah

Masih mencari hikmah, untuk setiap yang berubah.
Kadang-kala terasa seperti masa berlalu begitu pantas, hingga rasa penat dan lelah untuk mengejar agar tak ketinggalan. Tapi kadang-kala juga terasa detik waktu berputar terlalu perlahan, macam dah tak punya daya untuk meneruskan perjalanan. Dan untuk setiap detik yang berlalu itu, sedar tak sedar membawa diri dan persekitaran kepada bentuk yang lain. 

Dulu aku tegas dengan prinsip yang pernah aku gariskan. Aku cuba rencanakan masa depan sebaiknya. Tapi sekarang aku terasa seperti hilang prinsip. Lemah mengawal emosi, hilang rasa tak kisah, seperti gagal untuk jadi rasional. Rupanya masa depan yang direncana, bukan mudah untuk dilaksana. Sekadar menulis dan mencatat di atas kertas kosong lalu simpan angan dalam fikiran, takkan sama dengan memindahkannya ke bentuk tindakan dan perbuatan. Merealitikan perancangan rupanya susah. Tapi sekurang-kurangnya, aku punya angan-angan kan?

Untuk perubahan yang sedang berlaku, aku terganggu. Untuk setiap perkara yang aku terganggu, aku tidak tahu bagaimana untuk diterjemahkan dalam patah-patah perkataan.

Tuhan, tunjukkan aku jalan.
Untuk setiap takdir yang telah Kau tulis untuk aku, kurniakanlah kekuatan agar aku terus redha dengan perancangan dan ketentuanMu. Untuk setiap jalan yang harus aku pilih, berikanlah aku keteguhan iman untuk aku terus lurus dijalan redhaMu. Untuk setiap celaru yang pernah singgah dan bersarang, usirkan rasa keliru itu agar menjauh. Tetapkan dan teguhkan pendirian yang pernah aku tanam andai pendirian itu memberi kebaikan kepada aku. Kurniakan aku fikiran yang lapang dan hati yang tenang.

p/s: Aku kuat, lebih daripada yang kau anggap. kan? Ini bukan mengeluh, ini sekadar meluahkan beban yang sedang bermain di fikiran. Aku masih normal.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...