Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Monday, November 05, 2012

Tahniah Sahabat (2)

"kenapa upload gambar kat fb, nak tayang muka cantik awak kat sape?"

"keluar pergi kelas, tak payah la nak make up sangat. Awak nak sape terpikat kat awak?"

"Kalau boleh, pakai baju kurung je selalu. Jangan pakai jeans"

"Jangan dok layan chatting dengan budak laki lain"

Annoying tak? Dulu-dulu, pesanan-pesanan tu sangat annoying pada aku. Walaupun pesanan tu bukan untuk aku, tapi perasaan annoying aku melebihi perasaan org yang menerima pesanan tu.

Pesanan-pesanan tu sebenarnya untuk sahabat aku, daripada teman lelaki dia. Mungkin dia dah lali dengan pesanan macam tu, sebab tu dia relaks je berbanding aku yang selalu je berapi setiap kali dia bercerita pasal pesanan yang berbunyi arahan tu.

Tapi, dia tetap dia. Masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Mana yang dia nak ikut, dia ikut. Mana yang dia rasa nak langgar, dia abaikan. Pada aku masa tu, pesanan demi pesanan tu memang betul. Sangat betul. Cuma yang tak betul ialah cara pesanan disampaikan. Hilang hemah seorang penyampai. Pesanan menjadi seolah-olah arahan, apatah lagi dia cuma seorang teman lelaki (yang mana jika mengikut Islam, dia langsung  tiada hak ke atas sahabat aku tadi). Pesanan disampaikan seolah-olah sekadar dia mahu tunjukkan bahawa dia mahu menguasai.

Pernah beberapa kali (selalu sebenarnya) aku nasihatkan dia untuk akhiri hubungan cinta yang tak tahu kemana hala tuju itu. Bukan kerana dengki atau iri hati, tapi kasihan melihat seorang sahabat rapat seperti dia, berduka dan berendam air mata hanya kerana lelaki yang tak pasti dimana bakal letak martabatnya suatu hari nanti. Seorang suami? atau sekadar orang yang pernah singgah dihati? Dan hubungan cinta mereka tetap berterusan.

Akhirnya, hubungan itu diikat dengan janji pertunangan pada hari raya korban kedua yang lalu. Akadnya mungkin menyusul di pertengahan tahun akan datang. Tahniah sahabat. Tahniah atas gembira yang kamu kecapi, setelah tumpahnya air mata beberapa ketika dulu. Aku gembira, melihat kamu bahagia. Semoga apa yang dirancang menjadi kenyataan, dan semoga segala urusan dipermudahkan. Tahniah Zurairah, tahniah Farvees.

Sampai sekarang aku terfikir, salah ke nasihat yang pernah aku beri pada sahabat aku dulu? Kalau Zura ikut nasihat aku -putuskan hubungan mereka, adakah dia akan berbahagia seperti sekarang? Mungkin aku sendiri terlalu ikutkan perasaan benci couple masa tu, sehingga lupa untuk menjadi seorang yang empati? Mungkin pendapat aku salah pada waktu tu, atau penyampaian aku sendiri tiada hemah? Walau apa pun, itu kisah lalu. Kisah hampir 5 tahun yang lalu. Sekali lagi, sekalung tahniah sahabat.




p/s: Kadang-kadang kita rasa betul. Kita fanatik dengan apa yang kita rasa dan suka atau kita terlalu obses dengan apa yang kita tak suka. Sehingga setiap tutur bicara dan pendapat yang terluah, kita lupa perasaan orang yang menerima. Tak salahkan, jika sesekali kita membuka ruang untuk mendengar pendapat orang dan berfikir sejauh mana kebenaran? dan tak salahkan jika sesekali kita tukar persepsi yang selama ni membelenggu diri? Tuhan, bantu aku agar orang sekeliling tidak jelek dengan aku.

3 comments:

Anonymous said...

kalau ada sahabat yg couple, jgn didoa supaya putus. tp doakan supaya jodoh mereka kekal hingga ke akad nikah & bahagia di dunia & akhirat.

tamsilankendiri said...

masa tu akak cuma nasihatkan, bkn doakn. Sbg kwn, ofcourse akak doakn yg tbaik utk kwn2 yg lain.n Semoga jodoh alif jgk kekal ke akad nikah n bahagia dunia akhirat =p.

wanahaf said...

comel gambar kakak letak tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...