Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Thursday, November 08, 2012

Tahniah Sahabat (3)

Tahniah!

Tahniah yang tak terhingga untuk sahabat aku yang sedang meniti tangga-tangga bahagia dalam kehidupannya. Selamat bergelar ibu. Selamat bergelar bapa. Selamat melengkapi fasa perjalanan kehidupan. Selamat melangkah ke dunia yang lebih matang.

Bila dikenang saat-saat dulu, aku tak sangka mereka akan berada di tahap sekarang. Bercinta, berkahwin dan sekarang sedang berbahagia menerima cahaya mata sulung. Disaat bibit cinta baru nak bermula, aku berada disitu. Mungkin aku tak tahu semua, tapi aku masih lagi orang terawal yang tahu.

Sebagai sahabat rapat dengan Saidatul, semestinya dia bercerita tentang hubungan mereka yang baru berputik. Di penghujung tahun tingkatan 5, tidak lama sebelum SPM bermula. Dulu aku mengenali Ijat sebagai seorang buaya darat paling berpengaruh, jadi aku cuba untuk menasihati Saidatul agar hentikan hubungan cinta itu. Sebagai sahabat, aku takut untuk melihat dia dikecewakan.

"Kalau betul kau sayangkan Saidatul, aku cabar kau. Satu hari nanti aku nak tengok kau kahwin dengan dia" Aku masih ingat ayat ni, sebab ni ayat berbisa yang aku pernah cakap dekat Ijat.

Tamat SPM, kami sama-sama ke matrikulasi. Bezanya Saidatul di Kulim dan aku di Gambang. Ijat? Aku tak ambil tahu, yang aku tahu hubungan cinta mereka masih berterusan. Melanjutkan pelajaran ke Ijazah, kami terputus hubungan sekejap. Jadi, aku tidak tahu perjalanan cinta mereka. Tapi diakhir-akhir waktu pengajian, tahun 3 (atau mungkin pertengahan tahun 2) kami kembali berhubung. Diberitahu bahawa mereka masih bercinta, aku terkejut. Terkejut kerana tidak sangka mereka menjadi insan setia.

Sehinggalah mereka akhirnya disatukan pada November tahun lalu, aku seperti masih tidak percaya. Mengenang kembali sikap kedua-duanya di zaman persekolahan, aku geleng kepala sambil senyum sendiri. Di zaman cinta monyet dulu, mereka bukan pencinta yang setia.

Dan baru beberapa minit yang lepas, aku terima panggilan daripa Ijat. Alhamdulillah, Saidatul sudah selamat melahirkan hero sulung mereka. Semoga mama Saidatul dan papa Ijat akan semakin matang untuk menjadi ibu bapa buat permata hati. Semoga kalian terus berbahagia hingga ke syurga. Semoga akan ada hero-heroin lagi lepas ni. Semoga Allah permudahkan kalian untuk mewujudkan keluarga yang sakinah, mawaddah, wa-rahmah. Sungguh, aku gembira melihat kalian bahagia. Semoga hero kalian juga tumbuh membesar dengan sempurna, menjadi kebanggaan keluarga.

"Aku dah sahut cabaran kau mie. Aku dah kahwin dengan Saidatul. Saidatul dah jadi Isteri aku" ...dan ni ayat Ijat kepada aku, sebaik sahaja mereka berkahwin (lebih kurang macam tu la bunyi ayatnya). Bermula saat tu juga, aku semakin rapat dengan Ijat dan dia bukan lagi buaya di mata aku. Dia, seorang suami kepada sahabat aku dan secara automatik dia juga sahabat aku.

Tahniat Saidatul dan Ijat. Tahniah Sahabat!



6 comments:

Mar Yanie said...

Asyik cerita pasal org lain je. Diri sendiri bila?? Tak lama lagi nak cerita pasal aku pulokk.. kahkahkah

tamsilankendiri said...

muahaha..skrg kan tgh musim weh. utk mu, aku buat entry special kkg!

Anonymous said...

seronok tgk kwn2 kita bahagia. cik mie bila lg? hehe

Mar Yanie said...

HARUS!! aku bayar lagi supaya mu wat entry tuk aku nanti..aku nak entry aku nti masuk sampai 5 episod..:)

mynameisYAT said...

jgn potong line la mek.. mie, bila ko nak wish kat FB aku plak? kan skrip dah ade? kahkahkah!

tamsilankendiri said...

alif: cik mie tunggu seru.haha
yanie n yat: uollss jgn berebut2 ok. sure akan ada entry meletup utk korg.yat, check fb esok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...