Pages

Menjadi cermin tamsilankendiri, untuk melakar satu wacana. Buatmu bernama wanita..

Monday, May 27, 2013

Cerita Manis: Relevan ke?

Stop cerita sedih. Kali ni cerita happy. Cerita suka. Cerita bahagia. Cerita klise. Cerita cinta. (Kononnya)

Sebenarnya baru je terbaca e-cerpen Hai, boleh berkenalan karangan BulanHijau. Kisah seorang Isaac yang tersuka dengan seorang Faiqa di lapangan terbang. Cinta dalam diam, bila selalu lepak bersama secara kebetulan. Kisah bagaimana Isaac masuk meminang Faiqa, tanpa bertanya sepatah pun perasaan Faiqa pada dia dan tanpa mereka mengenali sesama sendiri, sekadar tahu nama dan beberapa maklumat asas yang lain. Memang nampak sangat sweet, ala-ala bahagia sangat.

Tapi betul ke hidup boleh jadi sesenang tu? Dulu-dulu aku selalu beritahu kat kawan-kawan lelaki yang minta pendapat soal cinta ni.

"Kalau betul suka, apa kata jumpa je mak bapak perempuan yang kau suka tu? Beritahu yang kau suka anak dia, dan ikhlas nak jadikan isteri. Senangkan? Tak payah nak habiskan banyak masa dan duit ringgit untuk mengorat perempuan tu dulu. Minta izin wali dia untuk jadikan dia yang sah. Kalau keluarga setuju, terus move on to the next step"

Nampak macam sangat senang. Sangat naif. Sangat baik. Sangat tak perlu bercintan-cintun, bercouple buang masa. Sangat mengikut ujaran agama. Tapi dalam ramai-ramai kawan tu, seorang kawan bertanya balik pada aku.

"Zaman sekarang ni, relevan lagi ke terus jumpa mak ayah untuk beritahu yang si lelaki ni suka dekat anak diorg? Buatnya kalau yang si perempuan tu tak suka pun kat si lelaki ni macam mana? Tak ke malu dia? Dah la perempuan sekarang ni kalau dia reject seseorang, suka sangat update status kat facebook. Macam mana kalau sekarang ni, si lelaki tu tanya perempuan tu dulu? Kalau perempuan tu tak ada masalah, baru jumpa family then move to the next step?"

Ok, kira ni tambah satu step lagi untuk pastikan si lelaki tu ambil keputusan yang betul tanpa perlu menghadapi penolakan bila jumpa mak ayah si perempuan tu nanti. Relevan juga kan? Terdiam aku sekejap. Dalam keadaan sekarang, di mana perempuan bukan lagi duduk di ceruk dapur dan terdedah kepada dunia luar, agak patut sebenarnya untuk lelaki tu bertanya pendapat si perempuan terlebih dahulu. Bukan tanya lebih- lebih. Bukan tanya "saya suka awak, awak suka saya tak?" atau "saya suka awak, kita couple nak?" itu soalan budak bawah umur yang belum matang. Bukan apa, takut nanti bila dah jumpa family, rupa-rupanya si perempuan tu dah ada steady boyfriend yang dah berjanji nak sehidup semati. Tak ke malu dia?

Cuma tanya,
"Saya nak berkawan dengan awak. Serius. Kalau serasi, saya nak move on to the next step. Kalau awak setuju, saya akan jumpa keluarga awak untuk minta izin dan berbincang" 

Kalau si perempuan kata tak ada masalah, si lelaki pun boleh teruskan dengan perancangan dia tu. Akhir sekali, satu soalan dari aku untuk perempuan-perempuan diluar sana. Andai kata suatu hari nanti, kalian balik ke rumah dan tiba-tiba mak beritahu ada orang masuk meminang, dan kalian tak kenal pun siapa gerangan lelaki tu (kalau kenal pun, mungkin cuma kenal nama dan muka), tak tahu macam mana perangai dan pegangan hidup dia, adakah kalian akan kata "Ya mak, saya setuju" Fikir, dan jawablah dalam hati. Mungkin ini yang kawan lelaki aku tu maksudkan, atau mungkin takutkan. Sebab, kalau aku sendiri pun aku akan jawab TAK.

Sekian, bukanpakarcinta memberi pendapat. )=

p/s: dalam e-cerpen ni, faiqa minum coffee latte yang Isaac belanja. Masa baca, memang rasa macam sweet. Tapi dalam dunia realiti, kalau aku kat tempat Faiqa aku tak mungkin minum coffee tu. Pertama, sebab aku tak suka coffee. Kedua, sebab aku tak kenal Isaac. Dulu, seorang kawan pernah bagi aku strawberry, aku tak makan. Sebaliknya bagi kat orang lain, sebab takut dia guna-gunakan aku dengan strawberry tu. I'm sorry, my bad me.

p/s 2: Entry ini bukan untuk menggalakkan couple. Sekadar sebuah peringatan yang tak payah la berharap cerita-cerita sweet tu akan berlaku dalam kehidupan kita. Suka jatuh cinta-Kahwin-Hidup bahagia selamanya, adalah satu penipuan sebab ditengah-tengah tu wajib wujud bertimbun-timbun halangan.

2 comments:

Anonymous said...

nak komen pasal strawberi je.. sampai hati awak..

tamsilankendiri said...

kalau bagi skrg, confirm saya mintak lagi banyak2 kali.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...